wave

Missie / Visie

Hier staan we voor: Samen leren, samen leven. 

Onder dat motto werken we op ter Does. Kinderen, leerkrachten en ouders leren en groeien met elkaar. Coöperatief leren vormt de basis van ons handelen. Om er voor te kunnen zorgen dat kinderen alles uit zichzelf kunnen halen, zijn we op ter Does steeds bezig om de kwaliteit van ons onderwijs en het vakmanschap van het leerkrachtenteam nog verder te versterken. Leerkrachten zorgen dat kinderen succeservaringen opdoen. We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen. We kijken goed naar ieder kind en zorgen ervoor dat het in de groep de aanpak en het aanbod krijgt die het nodig heeft. Zo ervaren kinderen op ter Does: 'Ik vond het moeilijk, maar het lukt mij nu ook!'. Ons onderwijsaanbod gaat verder dan de kerndoelen. We maken gebruik van methoden en interventies waarvan we uit ervaring of door onderzoek weten dat ze werken.  

Zo doen we dat … 

… in de klas 
Door te werken volgens de principes van het coöperatief leren, zorgen de leerkrachten ervoor dat op ter Does alle kinderen steeds actief betrokken zijn bij en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Op ter Does leren kinderen hun eigen kwaliteiten te zien en verantwoordelijkheid te nemen voor de ontwikkeling daarvan. We concentreren ons in ons onderwijs op de kernvakken: goed lees-, taal- en rekenonderwijs is voor ons heel belangrijk. Zo zorgen we ervoor dat kinderen kunnen doorstromen naar het vervolgonderwijs dat goed bij hen past.  
Goed leren lezen is een voorwaarde voor schoolsucces. Leesplezier is de basis voor het leren lezen. We vergroten het leesplezier van kinderen door het aanbieden van veel verschillende en aantrekkelijke boeken en aansluitende activiteiten.  
Ons rekenwiskundeonderwijs bouwen we op betekenisvolle ervaringen uit de belevingswereld van de kinderen rond hoeveelheden, ruimtelijke ervaringen en meetactiviteiten. In de bovenbouwgroepen laten we dit concrete niveau wat meer los en bereiden we de kinderen voor op abstractere rekenopgaven. Zelf nadenken over rekenvraagstukken en inzicht in de rekenwiskundewereld zijn voorwaarden voor rekensucces.  
De komende jaren groeien we toe naar het thematisch en geïntegreerd aanbieden van wereldoriëntatie, cultuur, lezen, taal en digitale vaardigheden. Aan de hand van rijke teksten laten we de kinderen kennismaken met de wereld. We bieden een taalbad waarin taalontwikkeling en wereldoriëntatie hand in hand gaan. Culturele en kunstzinnige vorming is een essentieel onderdeel van ons onderwijs. In ons cultuuronderwijs vergroten we de creativiteit en het oplossend vermogen van onze leerlingen. We hebben aandacht voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden in ons onderwijs. Geletterdheid en digitale geletterdheid volgen elkaar op. We leveren een bijdrage aan de digitale bewustwording en vaardigheid van onze leerlingen, opdat zij klaar zijn voor de stappen na de basisschool. Ons thematisch onderwijs is erop gericht dat kinderen zich ontwikkelen tot betrokken, respectvolle, kritische en verantwoordelijke deelnemers aan de samenleving. 

… in het IKC 
Ons motto 'Samen leren, samen leven' geeft eveneens richting aan de samenwerking met onze kindcentrumpartner FloreoKids. We werken toe naar een rijk ontwikkelingsaanbod en een doorlopende leerlijn voor kinderen van 0 - 13 jaar gericht op kansengelijkheid en inclusie. 

… in ons dorp 
Ter Does vormt als integraal kindcentrum in wording een verbindende schakel tussen onderwijs, opvang, gezinnen, bibliotheek, verenigingen, gemeente, zorg en de kerk in Hoogmade. 

Kom maar kijken 
Op ter Does komen kinderen graag naar school en voelen ze zich welkom. Ze voelen zich thuis en weten zich gezien. Leerkrachten stralen uit: 'Jij kan dit ook!' Iedereen die werkt op ter Does geniet van het contact met de kinderen. We hebben plezier in het begeleiden van hun groei. We vieren samen successen en overwinningen en steunen kinderen als het een keer tegen zit. We zien dat kinderen trots zijn op hun werk en eigenlijk niet willen stoppen. Kinderen mogen zichzelf zijn. Iedereen wordt geaccepteerd zoals hij of zij is en wil zijn. Iedereen doet ertoe en levert een bijdrage: kinderen, ouders en personeel.